• Tieteenalana erityispedagogiikka itsessään on nuori ja lähitieteiden tiedonmuodostusta hyödyntävä ja soveltava tieteenala. Erityispedagogiikan oma teorianmuodostus ja siten käsitteellistäminen on  ollut vähäistä. Erityispedagoginen tutkimustraditio heijastelee eri tieteenaloilla tehtyä tutkimusta ja niiden tieteenteoreettisia ja menetelmällisiä  suuntauksia. 
  • Tieteenalan soveltavaan luonteeseen liittyen erityispedagoginen tutkimus näyttäisi paljolti liittyvän jonkin lähitieteen tutkimusyhteistyöhön. 2010-luvun loppupuolelta alkaen tutkimusintressissä näyttäytynyt  erityiskasvatuksen psykologiset ja yhteiskuntapoliittiset kysymykset. Psykologian alan neurotieteellinen tutkimus, lääketieteen alan aivotutkimus ja yhteiskuntatieteellinen tutkimustieto polarisaatiosta, osallisuudesta ja yhdenvertaisuudesta ovat tuoneet uusia tarkastelukulmia perinteisen oppimisvaikeustutkimuksen rinnalle. 
  • Tutustu  laajemmmin soveltavan tutkimuksen perusteisiin  Soveltava tutkimus ja tiedonluonne. katso myös esimerkkejä lähi- ja  taustatieteiden tuottamasta tutkimustiedosta, mitä erityispedagogiikassa  hyödynnetään: Aivotutkimus ja psykofysiologiaPsykologia alan tutkimuslääketieteellinen tutkimus. yhteiskuntatieteet. 
  • Moberg et al. (2015) mukaan "erityispedagogiikan tieteenalalla tutkitaan niiden yksilöiden ja  ryhmien oppimista, kasvatusta ja koulutusta, joiden tarpeisiin enemmistölle suunnatut järjestelyt eivät syystä tai toisesta sovi." Määritelmä painottaa sosiaalista näkökulmaa erityispedagogiikassa, sillä vaikka usein tutkitaankin yksilöitä niin myös ryhmätasoisia ilmiöitä pyritään ymmärtämään. Erityispedagoginen tutkimus on keskittynyt paljolti lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien, pedagogisten interventioiden, inklusiivisen kasvatuksen käytäntöjen ja erityisopettajankoulutuksen tutkimiseen. NMI-Bulletin, oppimisvaikeuksien erityislehti. Nuoriin aikuisiin tai/ja työikäisiin aikuisiin kohdistunut erityispedagoginen tutkimus on vähäistä, Tosin tieteenalan tiedonmuodostuksen luonne tarjoaa perustutkimuksen tuottaman tiedon lähtökohdaksi eri ikäryhmien ja eri toimintaympäristöjen käyttöön.                        

  • Tutustu myös e-Erikaan, Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksen verkkolehteen.                                                                                                              


Senast ändrad: fredag, 27 maj 2022, 16:47